- Øvinger side 29
- Øvinger side 37–39
- Øvinger side 42
- Øvinger side 47–48
- Øvinger side 51
- Øvinger side 61–66
- Øvinger side 71–72
- Øvinger side 79–83
- Øvinger side 87
- Øvinger side 92–93
- Øvinger side 94–95
- Øvinger side 99–100
- TEST DEG SELV side 29
- TEST DEG SELV side 31
- TEST DEG SELV side 42
- TEST DEG SELV side 47
- TEST DEG SELV side 51
- TEST DEG SELV side 61
- TEST DEG SELV side 71
- TEST DEG SELV side 79
- TEST DEG SELV side 86
- TEST DEG SELV side 92
- TEST DEG SELV side 94
- TEST DEG SELV side 98
Øvinger side 87
2.5.1
Det finnes mange avgjørelser fra Forbrukertvistutvalget som egner seg for presentasjon. Gå til www.forbrukerradet.no.
2.5.2
Spørsmålet er om Fotballklubben Kula kan regnes som en forbruker, jf. forbrukertvistloven § 1 tredje ledd. Definisjonen av forbruker i forbrukertvistloven, forbrukerkjøpsloven, håndverktjenesteloven og angrerettloven er den samme. Bare fysiske personer, ikke juridiske personer, kan være forbrukere.
En juridisk person kan være et aksjeselskap eller en uregistrert organisasjon som rettsordenen anerkjenner som juridisk person. Idrettslag av en viss størrelse som har en fast organisasjon med styrende organer, vedtekter osv., blir anerkjent som juridiske personer. Mindre interessefellesskap, for eksempel en syklubb, vinklubb eller liknende, blir ikke anerkjent. Fotballklubben Kula eier klubbhus og kjøper hele fem videospillere. Det tyder på at klubben er stor og at den er en egen juridisk person. I så fall er kjøpet å regne som et næringskjøp. Klubben kan derfor ikke bringe saken sin inn for Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget.